Nyugdíjas korba lépett Ferihegy - a Ferihegyi repülőtér története

Míg 1950-ben alig hétezer, az elmúlt években már több mint 8 millió utast fogadott a ferihegyi repülőtér, amely a napokban ünnepelte fennállásának hatvanadik évfordulóját. A működését a kommunizmus legsötétebb éveiben megkezdő, anno még Sztálin- és Rákosi-képekkel díszített repülőtér a hat évtized alatt csinosodott, kibővült, angol, majd német kézbe került, és végeredményben nem túl nagy, de európai szinten is vállalható, hangulatos légikikötővé nőtte ki magát. Az mfor.hu Ferihegy eddigi életének legfontosabb állomásait eleveníti fel..

Nyugdíjas korba lépett Ferihegy - a Ferihegyi repülőtér története

1938 - Napirendre kerül az új, polgári és katonai célokat egyaránt szolgáló repülőtér építésének terve Peszsztentlőrinc-Rákoshegy-Vecsés határában. A munkálatok 1942-ben el is kezdődnek, 1940 és 1943 között megépül a közúton való elérhetőséget ma is biztosító gyorsforgalmi út; 1944-ben a világháború miatt leáll az építkezés, a harcok során a félkész épületek súlyosan megsérülnek. Az újjáépítésről 1947-ben születik döntés.          

1950. május 7. - Ünnepélyes keretek között átadják a ferihegyi repülőteret (a mai egyes terminált), amely biztosítja az 1946-ban megalakult Malév-előd, a Magyar-Szovjet Légiforgalmi Rt. (Maszovlet) itteni működését. A légikikötő ekkor fogadja az első Li-2-es (az amerikai Douglas DC-3 Dakota típusú gép szovjet licenc változata) utasszállító gépet. Ezen típuson belül ma már állítólag csak egy üzemképes gép létezik, amely a szombaton megrendezett ferihegyi ünnepségen tett is néhány kört a levegőben..

A Malév ekkor még csak Moszkvába, Varsóba, Prágába és Szófiába közlekedtetett járatokat - nem csoda, hogy az első évben mindössze 7133 utas fordult meg a repülőtéren. 

1954. november - Megalakul a Malév. Az ekkor már csak magyar tulajdonban lévő vállalat első nyugat-európai járatát 1956 nyarán indítja el Bécsbe.

1957 - A KLM holland királyi légitársaság - első nyugati légitársaságként - járatokat indít Budapestre.     

1958 - A mai teljes hosszára, vagyis 3000 méterre hosszabbítják meg az 1-es futópályát.

1960 - A repülőtér utasforgalma évi 359 ezerre növekszik, egyre több országba indulnak menetrend szerinti járatok.

1973 - A megnövekedett feladatok elvégzésére, és a légitársasági, kereskedelmi és hatósági, valamint az üzemeltetői és repülésirányítási feladatok szétválasztására létrehozták a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságot (LRI). 

1974 - Ferihegy utasszáma eléri az egymilliót.

1985 - Átadják az új, osztrák hitelből és fővállalkozásban készült 2A terminált, amelyet a Malév, majd később a Lufthansa, az Air France és a Swiss Air repülőgépei és utasai használnak.

1990 - Az utasok száma 2,5 millióra nő.

1998 - Felavatják a több mint 30 ezer négyzetméter alapterületű 2B terminált, amely maximálisan 3,5 millió utast tud fogadni évente. (Ekkor a repülőtér utasszáma összesen 3,9 millió fő volt.)

2002 - Megszűnik az LRI, helyette a repülőtér üzemeltetésére létrehozzák a Budapest Airport Zrt.-t., a légiforgalom irányítására pedig a HungaroControlt.

2005 - Privatizációs tendert írnak ki a Budapest Airport Zrt.-re, amelyet a brit BAA nyer meg, így 2006 januártól átveszi a repülőtér üzemeltetését.

2007 - A BAA eladja 75 százalékos tulajdonrészét a német Hochtief Airport vezette nemzetközi befektetői konzorciumnak, míg a részvények 25 százalék plusz egy szavazatnyi része továbbra is a magyar állam kezében marad.

Az új tulajdonos összesen 261 millió euró (75 milliárd forint) értékű fejlesztési projektre (BUD Future) vállalt kötelezettséget. A program központi eleme, az új, 40 ezer négyzetméter alapterületű, központi utasforgalmi csarnok, a SkyCourt (Égi Udvar) már épül, és várhatóan év végétől köti össze a 2-es terminál két szárnyát.

Az elmúlt években egyébként már megújult mindkét futópálya teljes fénytechnikája, 2009-ben a 2-es terminál előtt elkészült 80 ezer négyzetméternyi forgalmi előtér, és rövidesen átadják a Magyar Posta számára új, nemzetközi postai kicserélő központjának épületét, amely - a repülőtér vezetésének ígérete szerint - a nagyszabású cargo fejlesztések első állomása lesz.

Forrás: Mfor.hu

Elérhetőségek

Kültéri parkoló

Ingyenes transzfer.

Nincs belépési díj a repülőtérre!

  1 nap parkolás -       2.500 Ft,-

  2 nap parkolás -       2.800 Ft,-

  3 nap parkolás -       3.600 Ft,-

  4 nap parkolás -       4.200 Ft,-

  5 nap parkolás -       4.900 Ft,-

  6 nap parkolás -       5.300 Ft,-

  7 nap parkolás -       5.600 Ft,-

  8 nap parkolás -       6.000 Ft,-

  9 nap parkolás -       6.400 Ft,-

10 nap parkolás -       7.000 Ft,-

11 nap parkolás -       7.400 Ft,-

12 nap parkolás -       7.900 Ft,-

13 nap parkolás -       8.400 Ft,-

14 nap parkolás -       8.900 Ft,-

15 nap parkolás -       9.400 Ft,-

16 nap parkolás -       9.800 Ft,-

17-30 nap parkolás - 10.400 Ft,-

30 nap parkolás után minden megkezdett további nap  400 Ft,-ba kerül.

 

Kültéri fedett parkoló

Ingyenes transzfer.

Nincs belépési díj a repülőtérre!

  1 nap parkolás -   3.000 Ft,-

  2 nap parkolás -   4.500 Ft,-

  3 nap parkolás -   5.500 Ft,-

  4 nap parkolás -   6.500 Ft,-

  5 nap parkolás -   7.100 Ft,-

  6 nap parkolás -   7.600 Ft,-

  7 nap parkolás -   8.200 Ft,-

  8 nap parkolás - 8.900 Ft,-

  9 nap parkolás - 9.600 Ft,-

10 nap parkolás - 10.200 Ft,-

11 nap parkolás - 10.900 Ft,-

12 nap parkolás - 11.600 Ft,-

13 nap parkolás - 12.500 Ft,-

14 nap parkolás - 13.400 Ft,-

15 nap parkolás - 15.000 Ft,-

16 nap parkolás - 16.400 Ft,-

17-30 nap parkolás - 20.000 Ft,-

30 nap parkolás után minden megkezdett további nap  800 Ft,-ba kerül.

 

Fedett teremgarázs

Ingyenes transzfer.

Nincs belépési díj a repülőtérre!

Akció! Most a kültéri fedett parkoló árán parkolhat a teremgarázsban.
Az árait fentebb láthatja.

  1 nap parkolás -   3.800 Ft,-

  2 nap parkolás -   5.600 Ft,-

  3 nap parkolás -   6.600 Ft,-

  4 nap parkolás -   7.500 Ft,-

  5 nap parkolás -   8.500 Ft,-

  6 nap parkolás -   9.500 Ft,-

  7 nap parkolás -  10.500 Ft,-

  8 nap parkolás -  11.500 Ft,- 

  9 nap parkolás -  13.000 Ft,-

10 nap parkolás -  13.500 Ft,-

11 nap parkolás -  14.200 Ft,-

12 nap parkolás -  14.800 Ft,-

13 nap parkolás -  16.500 Ft,-

14 nap parkolás -  17.500 Ft,-

15 nap parkolás -  18.500 Ft,-

16 nap parkolás -  19.500 Ft,-

17-30 nap parkolás - 26.000 Ft,-

 
30 nap parkolás után minden megkezdett további nap  900 Ft,-ba kerül.

Figyelem

Áraink az ÁFA-t tartalmazzák. Minden megkezdett nap díjköteles, de cégünk a 24:00 óra után hazaérkező vendégeinknek 03:00-ig, a parkolóba érkezőknek pedig 22:00 órától nem számítja az adott napot.

Szolgáltatásaink

Bőrönd súlyának ellenőrzése.

Autómosás, takarítás

Gépkocsi külső-belső takarítása

Személyautó Külső: 2.000 Ft, Belső: 1.700 Ft, Külső-Belső együtt: 3.200 Ft

Egyterű gépkocsik és Terepjárók Külső: 2.400 Ft, Belső: 2.100 Ft, Külső-Belső együtt: 4.500 Ft

Mikrobusz Külső: 2.800 Ft, Belső: 2.500 Ft, Külső-Belső együtt: 5.300 Ft

Autóinkat környezetbarát és víztakarékos technológiával mossuk.
További információért kattintson az alábbi képre.

Greenline Clean

Próbáljon ki minket, és nem akar majd máshol parkolni!

Nálunk nincs reptéri behajtási költség!

Mozgássérült parkolóval is rendelkezünk

Bőrönd súlyának ellenőrzése

Kulturált családias környezet, tiszta mosdók

Óriás parkoló terület(kültér, beltér)

A legjobb árakat kínáljuk!

Megérkezéskor a reptéri transzfer azonnal indul. Több transzfer autóval dolgozunk.

Utasainkat közvetlenül az indulási szintre visszük.

Bankkártyás fizetési lehetőség

Bankkártyás fizetési lehetőség

Hírlevél