Nyugdíjas korba lépett Ferihegy - a Ferihegyi repülőtér története

Míg 1950-ben alig hétezer, az elmúlt években már több mint 8 millió utast fogadott a ferihegyi repülőtér, amely a napokban ünnepelte fennállásának hatvanadik évfordulóját. A működését a kommunizmus legsötétebb éveiben megkezdő, anno még Sztálin- és Rákosi-képekkel díszített repülőtér a hat évtized alatt csinosodott, kibővült, angol, majd német kézbe került, és végeredményben nem túl nagy, de európai szinten is vállalható, hangulatos légikikötővé nőtte ki magát. Az mfor.hu Ferihegy eddigi életének legfontosabb állomásait eleveníti fel..

Nyugdíjas korba lépett Ferihegy - a Ferihegyi repülőtér története

1938 - Napirendre kerül az új, polgári és katonai célokat egyaránt szolgáló repülőtér építésének terve Peszsztentlőrinc-Rákoshegy-Vecsés határában. A munkálatok 1942-ben el is kezdődnek, 1940 és 1943 között megépül a közúton való elérhetőséget ma is biztosító gyorsforgalmi út; 1944-ben a világháború miatt leáll az építkezés, a harcok során a félkész épületek súlyosan megsérülnek. Az újjáépítésről 1947-ben születik döntés.          

1950. május 7. - Ünnepélyes keretek között átadják a ferihegyi repülőteret (a mai egyes terminált), amely biztosítja az 1946-ban megalakult Malév-előd, a Magyar-Szovjet Légiforgalmi Rt. (Maszovlet) itteni működését. A légikikötő ekkor fogadja az első Li-2-es (az amerikai Douglas DC-3 Dakota típusú gép szovjet licenc változata) utasszállító gépet. Ezen típuson belül ma már állítólag csak egy üzemképes gép létezik, amely a szombaton megrendezett ferihegyi ünnepségen tett is néhány kört a levegőben..

A Malév ekkor még csak Moszkvába, Varsóba, Prágába és Szófiába közlekedtetett járatokat - nem csoda, hogy az első évben mindössze 7133 utas fordult meg a repülőtéren. 

1954. november - Megalakul a Malév. Az ekkor már csak magyar tulajdonban lévő vállalat első nyugat-európai járatát 1956 nyarán indítja el Bécsbe.

1957 - A KLM holland királyi légitársaság - első nyugati légitársaságként - járatokat indít Budapestre.     

1958 - A mai teljes hosszára, vagyis 3000 méterre hosszabbítják meg az 1-es futópályát.

1960 - A repülőtér utasforgalma évi 359 ezerre növekszik, egyre több országba indulnak menetrend szerinti járatok.

1973 - A megnövekedett feladatok elvégzésére, és a légitársasági, kereskedelmi és hatósági, valamint az üzemeltetői és repülésirányítási feladatok szétválasztására létrehozták a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságot (LRI). 

1974 - Ferihegy utasszáma eléri az egymilliót.

1985 - Átadják az új, osztrák hitelből és fővállalkozásban készült 2A terminált, amelyet a Malév, majd később a Lufthansa, az Air France és a Swiss Air repülőgépei és utasai használnak.

1990 - Az utasok száma 2,5 millióra nő.

1998 - Felavatják a több mint 30 ezer négyzetméter alapterületű 2B terminált, amely maximálisan 3,5 millió utast tud fogadni évente. (Ekkor a repülőtér utasszáma összesen 3,9 millió fő volt.)

2002 - Megszűnik az LRI, helyette a repülőtér üzemeltetésére létrehozzák a Budapest Airport Zrt.-t., a légiforgalom irányítására pedig a HungaroControlt.

2005 - Privatizációs tendert írnak ki a Budapest Airport Zrt.-re, amelyet a brit BAA nyer meg, így 2006 januártól átveszi a repülőtér üzemeltetését.

2007 - A BAA eladja 75 százalékos tulajdonrészét a német Hochtief Airport vezette nemzetközi befektetői konzorciumnak, míg a részvények 25 százalék plusz egy szavazatnyi része továbbra is a magyar állam kezében marad.

Az új tulajdonos összesen 261 millió euró (75 milliárd forint) értékű fejlesztési projektre (BUD Future) vállalt kötelezettséget. A program központi eleme, az új, 40 ezer négyzetméter alapterületű, központi utasforgalmi csarnok, a SkyCourt (Égi Udvar) már épül, és várhatóan év végétől köti össze a 2-es terminál két szárnyát.

Az elmúlt években egyébként már megújult mindkét futópálya teljes fénytechnikája, 2009-ben a 2-es terminál előtt elkészült 80 ezer négyzetméternyi forgalmi előtér, és rövidesen átadják a Magyar Posta számára új, nemzetközi postai kicserélő központjának épületét, amely - a repülőtér vezetésének ígérete szerint - a nagyszabású cargo fejlesztések első állomása lesz.

Forrás: Mfor.hu

Elérhetőségek

Kültéri parkoló 

Kültéri fedett parkolás

Beltéri, zárt teremgarázs

Szolgáltatásaink

Autómosás, takarítás

 

1./ Személyautó, SUV, Kisbusz

Autóját az időjárás függvényében takarítjuk, visszaérkezése előtti nap vagy aznap. Lehetőség szerint a takarítás után garázsba állítjuk.

 

2./ Prémium autótakarítás

A következőket tartalmazza a mosás és takarításon kívül:

- Autó Klímarendszerének, szellőzőinek és teljes utasterének  a szagsemlegesítése,  fertőtlenítése ózongenerátorral.

 

Próbáljon ki minket, és nem akar majd máshol parkolni!

Nálunk nincs reptéri behajtási költség!

Mozgássérült parkolóval is rendelkezünk

Bőrönd súlyának ellenőrzése

Kulturált családias környezet, tiszta mosdók

Óriás parkoló terület(kültér, beltér)

A legjobb árakat kínáljuk!

Megérkezéskor a reptéri transzfer azonnal indul. Több transzfer autóval dolgozunk.

Utasainkat közvetlenül az indulási szintre visszük.

Bankkártyás fizetési lehetőség

Bankkártyás fizetési lehetőség