A pontos repülési tervet már a felszállás előtt betáplálják a rendszerbe, ami pontról pontra navigálja a gépet a kijelölt útvonalon. Bárki is térítette el a gépet, annak jól kellett ismernie a légi irányítási rendszereket. Egyelőre nem lehet tudni, hogy a rendszert felszállás előtt vagy később programozták újra.
Mindenesetre ha így történt, az erősíti a maláj hatóságoknak azt a korábbi felvetését, hogy a gépet szánt szándékkal térítették el. Kína malajziai nagykövete, Huang Huaikang korábban bejelentette: a hatóságok a repülőn utazó valamennyi kínai állampolgár esetében megvizsgálták a személyes körülményeket, hátteret, és egyikük esetében sem találtak arra utaló jelet, hogy terrorizmussal állna kapcsolatban. A repülő 227 utasának kétharmada volt kínai állampolgár.
Értettek hozzá
A maláj hatóságok szerint a gép másodpilótája volt az, aki március 8-án utoljára beszélt a légi irányítókkal. Ekkor még működött az ACARS (Aircraft Communicatios Addressing and Reporting Systems) nevű, a légi irányítás számára adatokat küldő rendszer is, majd nagyjából ugyanakkor állt le, amikor a szóbeli kommunikáció is megszakadt, és a gép jeladója kikapcsolt. Ez az amerikaiak szerint azt a gyanút erősíti, hogy a gép eltűnését előre eltervezték.
A nyomozók most azt elemzik, hogy a gép az irányváltása után érintett-e bármilyen más útvonalon található légi ellenőrzési pontokat a radar alapján, mert ha igen, az azt jelentené, hogy a gépet továbbra is képzett pilóta irányította, számítógép segítségével. A gyanú szerint a gép útvonalához hozzáadtak egy az eredeti repülési tervtől eltérő ellenőrzési pontot. Ez rendes körülmények között is lehetséges, ha forgalmi vagy időjárási okokból erre a légi irányítás utasítást ad, de ebben az esetben ilyesmi nem történt.
Az mindenesetre nagyjából kizárt, hogy egy utas újra tudta volna programozni a rendszert, mivel erre csak olyasvalaki lehet képes, aki ismeri a Boeingek vezérlését, ha nem is feltétlenül a 777-esét. Egy új ellenőrzési pont hozzáadásához egy ötjegyű kódot kell begépelni, ezek laikusok számára értelmezhetetlen kombinációk.
Egy öngyilkossághoz túl komplikált
Egy a New York Timesnak nyilatkozó repülésbiztonsági szakértő, John Cox szerint az átprogramozással járó fáradozás nem illeszkedik azoknak az eseteknek a sorába, amelyekben a pilóták szándékosan ölték meg minden utasukat.
Ez történt például egy a Nantucket-szigetről felszálló Egyptair-járat esetében, 1999-ben, és egy 1997-es indonéz SilkAir-járat is így végezte. Ezek a pilóták viszont nem bíbelődtek az átprogramozással: egyszerűen lerántották a gépük orrát, és belecsapódtak a tengerbe..
Kína műholdakkal keresi
A gép eltérítéséről már korábban is születtek elméletek, ezek azonban még csak a jeladó kikapcsolásáról szóltak, illetve arról, hogy a gép az Indiai-óceán felett tűnhetett el. Ez viszont továbbra sem biztos, a gépet Kínában is keresik, az északi lég ifolyosó térségében.
Kína a kereséshez 21 műholdat vetett be, az Indiai-óceán déli része mellett egész Ázsiában és a Kaszpi-tenger térségében is keresik a gépet. Malajzia közlekedési minisztere, Hishammuddin Huszein keddi sajtótájékoztatóján azt mondta: a nemzetközileg összehangolt keresőakció összesen 2,24 millió tengeri mérföldre (körülbelül 7,7 millió négyzetkilométerre) terjed ki.
A tálibok nem tudnak semmit
A pakisztáni, indiai és közép-ázsiai légi hatóságok azt mondják, nem tudnak semmit az eltűnt gépről, csak úgy, mint a tálibok – írja a Reuters.
Malajzia mind az északi, mind a déli keresési útvonalakon fekvő országokba diplomatákat küldött, hogy radar- és műhold-információk kikérésével segítsék a kutatást. Az indiai hatóságok „bizarrnak” találták az ötletet, hogy a gép órákig repülhetett az indiai légtérben, anélkül, hogy felfedezték volna. Az, hogy Indiának nem tűnt volna fel a gép, már csak azért is valószínűtlen, mert a pakisztáni határ felügyelete a nukleáris fenyegetettség miatt különösen szigorú.
A pakisztáni hatóságok átnézték a radarfelvételeket, de semmit nem találtak rajtuk. Kazahsztán és Kirgizisztán sem látott azonosítatlan repülőket a légterében március 8-án.
Miért nem telefonált senki?
A gép eltűnését övező rejtélyek sora most újabb elemmel bővült: az amerikai The Wire vetette fel, hogy érthetetlen, hogyan lehetett úgy eltéríteni egy gépet, hogy az utasok közül senki ne értesítse hozzátartozóit. Ez különösen annak fényében meglepő, hogy még a 2001. szepterber 11-én eltérített repülők utasai is telefonáltak a fedélzetről.
A maláj gépről nem csak hívások nem mentek ki, de a közöségi médiában sem posztolt senki az MH370-esről. Ennek egyik oka az lehet, hogy azon a magasságon, ahol a gép repült, már igen kicsi a jelerősség, ráadásul ezen az útvonalon még alacsonyabban sincs állandó térerő.
Egy másik lehetséges magyarázat szerint az utasok a hirtelen lecsökkent kabinnyomás miatt kialakuló oxigénhiányban gyorsan elaludhattak, emiatt nem kereshették hozzátartozóikat.
Ahogy korábban megírtuk, a rokonok még napokkal a gép eltűnése után is próbálták hívogatni hozzátartozóikat, és állításuk szerint azok telefonjai többször ki is csengtek. Egy telekommunikációs szakértő szerint viszont ezek inkább pár másodperces fantomcsöngések lehettek, ami alatt a hálózat kereste az adott mobilt, majd szétkapcsolt.
A cikk forrása: Index