Eltűnt erdei vasutak nyomában

Szerethetünk egy túraútvonalat a szép táj, az útba eső kilátók, a remek kocsmák miatt, vagy azért, mert egyetlen más erdei túrához sem hasonlítható a hangulata. Magyarországon persze nem a gigantikus meredélyek, eszméletlen vízesések vagy megmászhatatlan ormok teszik egyedivé a tájat, hanem például az elhagyott vasútvonalak. Persze nem a politikai okokból bezárt, majd újra nyitott és megint bezárt szárnyvonalak, hanem a keskeny nyomtávú, valaha a fakitermelésben használt erdei vasutak.

Eltűnt erdei vasutak nyomában

Több túra is vezet ilyen használaton kívüli vonalak mentén, ám a Börzsönyben és a Mátrában van egy-egy különleges útvonal, amely egyenesen a néhai pályán vezet, az itt-ott megmaradt felépítmények, talpfák, sínek között. Igazi bakancsos túrák ezek, nem érdemes utcai vagy edzőcipőben nekivágnunk. A terep néhol köves, máshol patakon kell átkelni, egyes részeken pedig igen keskeny az ösvény.

A Börzsönyben ma már csak néhány vonalon közlekednek vonatok

A Börzsönyben a 19. század végén indult el az erdei vasút építése, az első megnyitott vonalak még lóvontatásúak voltak, később kaptak a fákat szállító kocsik mozdonyokat. A sűrű, 200 kilométeres hálózatból ma már csak néhány vonalon közlekednek vonatok, ezek közül a legismertebb a Kismarostól Királyrétig közlekedő. A Nagybörzsöny-Nagyirtás és a Szob-Márianosztra szakaszok társadalmi munka révén nyíltak meg újra, csakúgy, mint a feketevölgyi vonal, amely Kemencéről vezet öt kilométer hosszan a jelenlegi végállomásig. Eredetileg még négy kilométernyi vasút vezetett az erdőben, de ezt a szakaszt még nem újították fel. Talán nem is fogják, a helyiek szerint legalábbis az erdészet nem nagyon akarja feldúlni az erdőt emiatt, és persze pénzben sem bővelkednek.

A vonal a kék jelzés mentén halad. A turistaút néhol eltávolodik a pályától, de ha valaki végig a sínek mentén bóklászik, nem tévedhet el, járt ösvényt pedig minden esetben találni. Érdemes is ezt az utat követni: a pálya és a völgy patakja néhol egymás mellett, néhol egymást keresztezve fut, a sínek több helyen bele is csúsztak a patak medrébe, máshol pedig félig főtt spagettiként, megtekeredve ívelnek át a víz felett. A szakaszt többször is erősen megrongálta a folyóvá duzzadt patak. A mély szurdokban megkapó látványt nyújt az ember alkotta építmény hiábavaló harca a természettel. Ide még a napfény is csak látogatóba jár tizenegy és három óra között, ugyan mennyi esélye lehet egy magára hagyott vasútnak? Bedőlt talpfák, deformálódott hidak, félhomály: minden adott egy melankolikus sétához.

A sínek több helyen belecsúsztak a patakmederbe

A végállomásnál több útvonal is választható, de körtúrára csak az edzettek és elszántak vállalkozzanak, mert egész napos program visszajutni Kemencére. A gyaloglást lerövidíthetjük úgy, hogy Perőcsényt tűzzük ki úti célnak, ahonnan busszal is visszajuthatunk Kemencére. Ha nem ragaszkodunk a körhöz, akkor a Nagy-Hideg-hegy helyett a Csóványos is megmászható – persze onnan is haza kell jutni.

Tolkien Bakacsinerdejét idézi

Nem lehet persze egyértelműen kijelenteni, hogy a megszűnt és lerombolt kisvasutak sosem nyitnak újra. A Mátrában a Lajosháza és Szalajkaház közötti elhagyatott vonalon 1994-ben létesült turistaút, amelynek a vége Mátraszentimrén volt. A néhai vasútra csak az otthagyott talpfák emlékeztettek, a síneket felszedték. Itt-ott a patak felett ívelő, megroggyant gerendahidakon kellett átevickélni, de többnyire kényelmesen járható ösvény vezetett az erdőn át.

A Mátrában ma már helyreállították a vonalat, ez a kép öt évvel ezelőtti állapotokat mutat

A pályát azonban időközben teljesen újjáépítették, a néhai gerendahidakat vasbeton szerkezetek váltották fel. A turistaút ezzel megszűnt, hiszen a legszebb szakaszon már van forgalom, a túra részben okafogyottá vált. Azért talán így is megéri végigmenni rajta – akár gyalogosan, akár vonattal, a látvány ugyanis különleges. A talpfák alkotta ösvény zöld és fekete fák erdejét választja el: az út egyik oldalán friss lombhullatók nőnek, a másikon azonban Tolkien Bakacsinerdejét idéző, félig halott fenyves borít árnyékot a pályára. Szalajkaháztól így is gyalog lehet menni Mátraszentimréig, a táv mindössze öt kilométer.

Mátraszentimre az ország legmagasabban fekvő, állandó lakosokkal bíró települése, kiváló pihenőhely, de több túra végállomása is lehet. A szlovák ízekre vágyók a helyi csárdában pukkadhatnak ki a grillezett gomolyától vagy sztrapacskától, akinek pedig nincs kedve tovább talpalni, akár buszra is szállhat. Ha valaki több napot szeretne a környéken tölteni, ez a település az egyik legjobb bázis, sok turistaút kanyarodik erre.

Erdei kisvasutak nyomában

A mátrai erdei vasutak Gyöngyös-Mátrafüred és Gyöngyös-Szalajkaház útvonalon közlekednek, Mátrafüredre egész évben, Szalajkaházig azonban csak novemberig járnak. Jelenleg az ismertebb, mátrafüredi vonalon pályaépítés miatt csak hétvégén közlekednek vonatok, de nem veszítünk sokat, ha ezt kihagyjuk, mert a sínpár majdnem végig a főúttal párhuzamosan halad. A különleges Lajosháza-Szalajkaház vonalon viszont mindennap lehet utazni a kétóránként induló szerelvényekkel, érdemes kipróbálni.

A mátrai erdei vasút 1906-tól kezdett kiépülni. A forgalom csak a háború utolsó éveiben állt le, amikor személyszállításra már nem, csak hadászati célra használták. Végül 1947-ben indult meg újra a vonatközlekedés. Fénykorában félmillió utast is kiszolgált, a nyolcvanas években azonban folyamatosan csökkent a kihasználtsága. Mára megtalálta igazi közönségét, a természetjáró turisták kedvelt célpontja lett.

Forrás: Origo

Elérhetőségek

Kültéri parkoló

Ingyenes transzfer.

Nincs belépési díj a repülőtérre!

  1 nap parkolás -       2.500 Ft,-

  2 nap parkolás -       2.800 Ft,-

  3 nap parkolás -       3.600 Ft,-

  4 nap parkolás -       4.200 Ft,-

  5 nap parkolás -       4.900 Ft,-

  6 nap parkolás -       5.300 Ft,-

  7 nap parkolás -       5.600 Ft,-

  8 nap parkolás -       6.000 Ft,-

  9 nap parkolás -       6.400 Ft,-

10 nap parkolás -       7.000 Ft,-

11 nap parkolás -       7.400 Ft,-

12 nap parkolás -       7.900 Ft,-

13 nap parkolás -       8.400 Ft,-

14 nap parkolás -       8.900 Ft,-

15 nap parkolás -       9.400 Ft,-

16 nap parkolás -       9.800 Ft,-

17-30 nap parkolás - 10.400 Ft,-

30 nap parkolás után minden megkezdett további nap  400 Ft,-ba kerül.

 

Kültéri fedett parkoló

Ingyenes transzfer.

Nincs belépési díj a repülőtérre!

  1 nap parkolás -   3.000 Ft,-

  2 nap parkolás -   4.500 Ft,-

  3 nap parkolás -   5.500 Ft,-

  4 nap parkolás -   6.500 Ft,-

  5 nap parkolás -   7.100 Ft,-

  6 nap parkolás -   7.600 Ft,-

  7 nap parkolás -   8.200 Ft,-

  8 nap parkolás - 8.900 Ft,-

  9 nap parkolás - 9.600 Ft,-

10 nap parkolás - 10.200 Ft,-

11 nap parkolás - 10.900 Ft,-

12 nap parkolás - 11.600 Ft,-

13 nap parkolás - 12.500 Ft,-

14 nap parkolás - 13.400 Ft,-

15 nap parkolás - 15.000 Ft,-

16 nap parkolás - 16.400 Ft,-

17-30 nap parkolás - 20.000 Ft,-

30 nap parkolás után minden megkezdett további nap  800 Ft,-ba kerül.

 

Fedett teremgarázs

Ingyenes transzfer.

Nincs belépési díj a repülőtérre!

Akció! Most a kültéri fedett parkoló árán parkolhat a teremgarázsban.
Az árait fentebb láthatja.

  1 nap parkolás -   3.800 Ft,-

  2 nap parkolás -   5.600 Ft,-

  3 nap parkolás -   6.600 Ft,-

  4 nap parkolás -   7.500 Ft,-

  5 nap parkolás -   8.500 Ft,-

  6 nap parkolás -   9.500 Ft,-

  7 nap parkolás -  10.500 Ft,-

  8 nap parkolás -  11.500 Ft,- 

  9 nap parkolás -  13.000 Ft,-

10 nap parkolás -  13.500 Ft,-

11 nap parkolás -  14.200 Ft,-

12 nap parkolás -  14.800 Ft,-

13 nap parkolás -  16.500 Ft,-

14 nap parkolás -  17.500 Ft,-

15 nap parkolás -  18.500 Ft,-

16 nap parkolás -  19.500 Ft,-

17-30 nap parkolás - 26.000 Ft,-

 
30 nap parkolás után minden megkezdett további nap  900 Ft,-ba kerül.

Figyelem

Áraink az ÁFA-t tartalmazzák. Minden megkezdett nap díjköteles, de cégünk a 24:00 óra után hazaérkező vendégeinknek 03:00-ig, a parkolóba érkezőknek pedig 22:00 órától nem számítja az adott napot.

Szolgáltatásaink

Bőrönd súlyának ellenőrzése.

Autómosás, takarítás

Gépkocsi külső-belső takarítása

Személyautó Külső: 2.000 Ft, Belső: 1.700 Ft, Külső-Belső együtt: 3.200 Ft

Egyterű gépkocsik és Terepjárók Külső: 2.400 Ft, Belső: 2.100 Ft, Külső-Belső együtt: 4.500 Ft

Mikrobusz Külső: 2.800 Ft, Belső: 2.500 Ft, Külső-Belső együtt: 5.300 Ft

Autóinkat környezetbarát és víztakarékos technológiával mossuk.
További információért kattintson az alábbi képre.

Greenline Clean

Próbáljon ki minket, és nem akar majd máshol parkolni!

Nálunk nincs reptéri behajtási költség!

Mozgássérült parkolóval is rendelkezünk

Bőrönd súlyának ellenőrzése

Kulturált családias környezet, tiszta mosdók

Óriás parkoló terület(kültér, beltér)

A legjobb árakat kínáljuk!

Megérkezéskor a reptéri transzfer azonnal indul. Több transzfer autóval dolgozunk.

Utasainkat közvetlenül az indulási szintre visszük.

Bankkártyás fizetési lehetőség

Bankkártyás fizetési lehetőség

Hírlevél