A két futópálya felújítása nem kevesebb, mint 2 millió euróba, azaz mintegy 620 millió forintba került. Március 26. óta folyamatosan, először a hosszabb, 2-es futópályán, majd május elejétől a rövidebb, régi 1-es futópályán zajlott a karbantartás.
A két futópálya együttes betonfelülete nem kevesebb, mint 300 000 négyzetméter, ami 42 futballpálya méretének felel meg. A pályakarbantartással egy időben a kapcsolódó gurulóutak hibáit is kijavították, kicserélték a betonba süllyesztett pályafényeket és szegélylámpákat, ahol szükséges volt, elvégezték a vízelvezető csatornák karbantartását és tisztítását is.
A repülőtéri futópályák betonjával szemben rendkívül magasak a műszaki és biztonsági követelmények. A betonnak ki kell állnia a fel- és leszálló repülőgépek okozta hatalmas terhelést, ki kell bírnia a hatalmas hőingadozást (télen akár -20 fok, nyáron akár + 55 fok) és mindehhez mentesnek kell mindenfajta repedésektől. Ez utóbbi azért fontos, mert a letört apró betondarabokat beszippanthatja a repülőgépek hajtóműve és abban súlyos károkat okozhat a törmelék. Éppen ezért több ezer apró repedés, egyenetlenséget javítottak ki pályakarbantartást végző német-osztrák-lengyel-szlovák OAT konzorcium szakemberei, több, mit hatezer négyzetméteren fektettek le új aszfaltot a Strabag dolgozói és több száz acélburkolatú, prizmás pályafényt cseréltek ki a Budapest Airport Műszaki Központ navigációs részlegének munkatársai.
„Tudtuk, hogy nagyon kemény feltételekkel, nagyon szűk határidőkkel terveztük a futópálya karbantartást, de a hajnali fagyok miatt március előtt nem kezdhettünk, a nyári csúcsforgalom miatt viszont későbbre meg nem tolhattuk a munkák elvégzését” – mondta Stephan Schattney, a Budapest Airport Műszaki Központjának igazgatója. Hozzátette: „Büszkén jelenthetem ki, hogy példaszerű együttműködésben dolgoztak a partnereink és tegnap a légügyi hatóság mindenre kiterjedő átvételi eljárásán is elismeréssel szóltak az elvégzett munka minőségéről. Műszaki szempontból mindkét futópályánk kiváló állapotban várja a nyári utazási szezon kezdetét, amikor a szokásosnál kétszer-háromszor annyi repülőgép száll fel és le, mint télen.”
A Budapest Airport az elmúlt hét évben már több mint 320 millió eurót, azaz 100 milliárd forintnál is többet fektetett be a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fejlesztésébe és modernizálásába. A fejlesztések legfontosabb eleme, a 2-es Terminál központi csarnoka, a SkyCourt mintegy 100 millió euróból, azaz mintegy 31 milliárd forintos beruházásból valósult meg. A Budapest Airport a jövőben évente mintegy 15 millió eurónyi, azaz 4,5 milliárd forintos fejlesztéseket tervez a repülőtéren. A mostani pályafelújítás várható hatásairól a Budapest Airport tájékoztatta a repülőtér szomszédságában fekvő fővárosi kerületek és szomszédos települések önkormányzatait, civil szervezeteit és lakosságát is.
A hír forrása: Airportal.hu