gtag('config', 'AW-853523673');

Mi okozta a Wizz Air első látványos botlását?

A magyar alapítású fapados légitársaság 200 millió eurót akart bevonni, de három hét alatt visszakozott. Vélhetően azért, mert a tranzakció nem hozta volna be ezt az összeget.

Mi okozta a Wizz Air első látványos botlását?

 

 

 

 

A Wizz Air május 22-én nagy csinnadrattával jelentette be be, hogy részvényeit bevezeti a londoni tőzsdére. A lépést a szakmán belül már évek óta pedzegették, csak az időzítése volt kérdéses. A légiközlekedési ipar általános gyengélkedése és a 2008-tól begyűrűző világgazdasági válság miatt a befektetői légkör nem volt kedvező, és a Wizz egészen mostanáig nem is próbálkozott a nyílt részvénykibocsátással.

Zátonyra futva

Úgy tűnik azonban, hogy a hosszas gondolkodás sem volt elég, a májusi döntés három hét alatt zátonyra futott. A cég halasztást határozott el, de ennek ideje természetesen nem ismert, vagyis akár azt is jelentheti, hogy a menedzsment lényegében visszakozott. A hivatalos indoklás kizárólag a piaci bizonytalanságra hivatkozik, vagyis arra, hogy a tőzsdén a légitársaságok részvényárfolyamai ingadoznak, és természetesen leszögezi, hogy a Wizz Air kilátásai amúgy kiválóak.

Az Origo által megkérdezett egyik elemző szerint a kudarc mögött külső és belső okok egyaránt – vagy leginkább együttesen – állhatnak.

A piaci hangulatot ugyanis erősen rontotta, hogy a mértékadónak számító német Lufthansa a múlt héten lefelé módosította az idei eredményre vonatkozó várakozásait. A németek fő indoka az öböl menti országokból támasztott erős verseny és a szervezetet sújtó sztrájk volt. Az ír Aer Lingus is arra figyelmeztetett, hogy kisebb profitot vár, az olajár pedig emelkedőben van.

„Becslések szerint a Wizz Air költségszerkezetében 40 százalékot képvisel az üzemanyag, az utóbbi időben az iparági standardnak számító Ryanair és az EasyJet papírjainak árfolyamai is inkább lefelé tendálnak, tehát összességében nem jó irányba változtak a kilátások” – mondja egy elemző. Ha ezzel párhuzamosan az eladói nyomás nem volt nagy, azaz úgy ment lejjebb a papírok ára, hogy igazából senki nem akart szabadulni tőlük, hanem valami egyéb okai voltak az esésnek, akkor a fejlemények könnyen a halasztás felé tolhatták a céget.

Maradt volna a szerkezet

A tervek szerint a Wizz Air 200 millió eurót vont volna be a tőzsdei megjelenéssel, és bár a legfőbb tulajdonosának számító Indigo befektetési alap a tranzakció során csökkentette volna a tulajdonrészét, továbbra is a legnagyobb tulajdonos maradt volna. Ugyanez volt a terve a DVB Banknak, amely szintén leadott volna a részesedéséből, ők maradtak volna a második legnagyobb tulajdonosok. A cég szerkezete tehát alapvetően nem változott volna meg, egyik fő tulajdonos sem akart kiszállni. Könnyen lehet, hogy csak kivárnak a jövőbeni nagyobb hozamban reménykedve.

A bevezetést a Barclays, a Citi, a JP Morgan és a Nomura intézte volna, az előzetes felmérésnél pedig az derülhetett ki, hogy a lépés a jelenlegi környezetben nem hozná meg a kívánt mértékű tőkét, vagyis a részleges kiszállást –a tulajdon egy részének eladását – nem biztosítja a tulajdonosoknak az elvárt szinten.

Mi okozta a Wizz Air első látványos botlását?

Váradi József vezérigazgató május 22-én azt hangsúlyozta, hogy a légitársaságnak nem a napi működés biztosítása miatt van szüksége pénzre. Ha így van, akkor az üzlet megy tovább, a gépek repülnek, csak kevesebb pénz lesz a kasszában.

Első botlás

Váradi azt mondta, a vastagabb pénztárcára azért lett volna szükség, hogy ha Kelet-Európában a Malév megszűnéséhez hasonló piaci rés keletkezik, akkor gyorsan be tudják tölteni. A tőzsdei nyilvánosság másik üzleti előnye pedig az lehetett volna, hogy a Wizz Air kedvezőbb hitelfeltételekkel jut hozzá a soron következő repülőgépeihez, ami csökkentette volna az operatív költségszintet. Ezekről az előnyökről most le kell mondania, bár elemzők arra is felhívják a figyelmet, hogy az ukrán válság miatt az ottani kapacitást csökkenteni kellett, így akár még repülők is felszabadulhatnak, amelyeket nyugatabbra be lehet vetni.

A 2003-ban alakult, szolgáltatását 2004-ben elindító Wizz Air belső működéséről eddig vajmi keveset lehetett tudni, a fapados légitársaság a külső szemlélők számára igazi sikertörténetnek számít, kudarcait eddig házon belül tudta kezelni. A márciusban zárult pénzügyi évét 1 milliárd eurós bevétellel zárta, flottája jelenleg 50 Airbus repülőből áll, és Kelet-Európában 38 százalékos piaci részesedésével vezetőnek számít. A tőzsdei bevezetés sikertelen időzítése az első látható és látványos botlás a cég történetében.

A hír forrása: Origo.hu

Elérhetőségek

Kültéri parkoló 

Kültéri fedett parkolás

Beltéri, zárt teremgarázs

Szolgáltatásaink

Autómosás, takarítás

 

1./ Személyautó, SUV, Kisbusz

Autóját az időjárás függvényében takarítjuk, visszaérkezése előtti nap vagy aznap. Lehetőség szerint a takarítás után garázsba állítjuk.

 

2./ Prémium autótakarítás

A következőket tartalmazza a mosás és takarításon kívül:

- Autó Klímarendszerének, szellőzőinek és teljes utasterének  a szagsemlegesítése,  fertőtlenítése ózongenerátorral.

 

Próbáljon ki minket, és nem akar majd máshol parkolni!

Nálunk nincs reptéri behajtási költség!

Mozgássérült parkolóval is rendelkezünk

Bőrönd súlyának ellenőrzése

Kulturált családias környezet, tiszta mosdók

Óriás parkoló terület(kültér, beltér)

A legjobb árakat kínáljuk!

Megérkezéskor a reptéri transzfer azonnal indul. Több transzfer autóval dolgozunk.

Utasainkat közvetlenül az indulási szintre visszük.

Bankkártyás fizetési lehetőség

Bankkártyás fizetési lehetőség