Öt éve történt: A Malév visszatérése a légcsavarosokhoz

Harminc évvel az Il-18-asok utasforgalomból való kivonását követően a Malév flottája ismét légcsavaros típust vett magához. Három évtizeden át a magyar légitársaság csakis sugárhajtású gépekkel repítette utasait, de 2008. november 27-én Ferihegyre érkezett egy új típus, a Bombardier Q400-as, amely visszahozta a propelleres repülést a Malév mindennapjaiba.

Öt éve történt: A Malév visszatérése a légcsavarosokhoz

A Malév 1978 decemberében vett részleges búcsút az addigi egyik legemblematikusabb típusától, a négy-hajtóműves Iljusin Il-18-astól. 

Noha a gépek még sokáig jó szolgálatot tettek a vállalatnál, utasokat többé nem szállítottak, a Malév teherszállítási üzletágának igáslovaiként bonyolítottak hasznos üzleteket, és vettek részt a magyar külkereskedelem forgalmában. 

Innentől kezdve a Malév már kizárólag sugárhajtású repülőgépekkel szállította utasait. A rövidebb útvonalakon Tu-134-esek, míg a hosszabbakon, vagy nagyobb forgalmúakon Tu-154-esek repültek, később pedig nyugati gépek, Fokkerek és Boeingek vették át a stafétabotot. 

A magyar légitársaság utasforgalmának hosszú ideig utolsó légcsavaros típusa, az Il-18-as, korának kecses óriásgépe a maga idejében jelentős változást, teljesítménybeli előrelépést hozott a honi légiközlekedésbe, de az évek múlásával a hangos és zajos repülőgépek szinonimájává is vált, és ez esetben még csak nem is a mai értelemben vett reptéri-környezeti normákat, hanem sokkal inkább az utaskomfortot tekintve. A Malév ezért sokáig nem is foglalkozott ilyen technológiával működő gépekkel, a rendszerváltást követően pedig a flottamodernizáció során szóba sem jöhetett, egyfajta presztízskérdés is volt ez. 

Amikor a regionális útvonalakra Fokker 70-esekre esett a választás a Malév büszkén prezentálhatta utasai felé, hogy egy olyan korszerű és nívós légitársaság a magyar, amely a legrövidebb járatain is jetekkel repül, méghozzá Rolls-Royce hajtóművekkel hajtott jetekkel. A flottának összesen hat darab F70-ese volt, az első 1995. december 21-én érkezett. Korszerű avionikájával és kényelmes kabinjával mind a hajózók, mind az utasok körében megkedveltette magát. 

A Malév vezetősége azonban úgy döntött, nincs szükség tovább az egyébként megbízhatóan, jól működő típusra és helyette inkább az "iparág kihívásainak megfelelően" turbolégcsavaros gépekkel alakítják ki a regionális flottát. Mindez 2008-ban történt, amikor az akkori vezérigazgató, Leonov Péter a Farnborough Air Show-n bejelentette, hogy a légitársaság kanadai gyártmányú Bombardier Q400-asokat vásárol, s vele párhuzamosan megkezdi az akkorra már csak öt Fokker 70-es, valamint a még Váradi József (mai Wizz Air vezérigazgató) által a Malév Express számára beszerzett négy CRJ-200-as kivonását, merthogy a 67 személyes holland gyártmány mellett (az utóbbi) 50 személyes kanadai is volt már a gépparkban, ami így tényleg vegyes képet mutatott, igaz a CRJ-k annak idején egész más koncepcióval érkeztek. 

A CRJ-vonal viszont kihalt, nem lett sikeres, a gépek sorsa valóban megpecsételődött, de a Fokkernek lehetett volna folytatása. Műszaki-karbantartói hátterük biztosított volt, tovább is működhettek volna, de nem így lett. A Malév egészen új fába vágta a fejszéjét remélve, hogy az majd biztos sikert és megoldást hoz. 

"A légiközlekedési iparágat globálisan sújtó magas kerozin árak mellett a Q400-asok fogyasztási tulajdonságai, környezetkímélő üzemelése elősegíti majd a Malév hatékony működését" - nyilatkozta a Farnborough légi szalonon Leonov Péter, Malév vezérigazgató, aki négy darab használt és négy darab vadonatúj Q400-asra szerződött, sőt a megállapodás 2013-as teljesítéssel további négy gépre opcionális megrendelést is adott. A vállalatnak tehát akár tizenkét Q400-asa is lehetett volna, de csak négy lett, az első négy, másodkézből származó gép vált valóra, pedig akkor még úgy volt, hogy a Malév 2010-ben dönt róla, az újak érkezése után továbbra is igényt tart-e az addig forgalomba állt, skandináv előélettel rendelkező négy Q400-asra, valamint érvényesíti-e opciós foglalását. 

Mint oly sokszor, most is nagy tervek voltak. A cél az volt, hogy a Malév regionális útvonalain tovább erősítse pozícióit és eredményességét. Azonban a Q400-as bevezetése rögvest magyarázatra is szorult. Sok kritika, fanyalgás érte. Lassabb, zajosabb, nem megbízható - ami onnan fakadt, hogy az előző üzemeltetőnél, a SAS-nál komoly futómű-problémák fordultak elő. A lassúságra csak a kicsivel lassabb, a zajosságra a Bombardier ANVS-e, vagyis az aktív zaj és rezgéscsökkentő rendszere, míg a műszakiakra az ex-üzemeltető által precízen, a gyártói direktívák alapján jól elvégzett javítás volt a válasz. 

Aztán ugyancsak téma volt, hogy a kivonás alatt lévő szélestörzsű Boeing 767-eseket miért éppen akkor kell távozásra ítélni, amikor a Malév egységes és minden addiginál nagyobb számú, épp a hosszú távú járatokra hatékony, ún. ráhordást biztosító regionális gépeket szerez be? Mindenesetre sokan a személyzet közül a 67-esről voltak kénytelenek átülni az egészen más kategóriát képviselő Q400-asra, és végleg búcsút venni a jóval magasabb presztízsű hosszú táv repüléstől. Volt aki ekkor, a csúcson abba hagyva távozott is a cégtől, de természetesen sokan, ha keserűen is, de vállalták az átképzést, hisz lételemük volt a repülés. Aztán szép lassan megszerették a gépet, és ahogy az lenni szokott szívükhöz is nőtt. 

A legelső, HA-LQA 2008. november 27-én - a hivatalos közlemény szerint - éjjel fél 1-kor landolt Ferihegyen és azzal egy újabb korszakváltás érkezett a flottában. A Malév a világon 25. üzemeltető légitársaságként került kapcsolatba a Bombardier Q400-assal, amelynek az egy székre számított üzemeltetési költségei a legkedvezőbbek a regionális gépek piacán, 30%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a Fokker 70-esek, vagy a CRJ-200-as repülőgépek - állították. 



Nem minden utas szerette, sokan szűkösnek tartották a fedélzetét, de fokozatosan a Q400-asok vették át a régiós járatok teljesítésének szerepét. 2009 végéig távoztak a Fokkerek. A második turboprop Bombardier, HA-LQC 2009. május 8-án, a harmadik, HA-LQD június 5-én és végül a negyedik, HA-LQB június 18-án csatlakozott a flottához és maradtak is mindannyian a vállalat 2012. február 3-án bekövetkezett összeomlásáig. 

Három gép teljesen szabályosan, Malév festésmintával kezdte meg magyarországi pályafutását, de a lajstromozási sorrendben negyedik, HA-LQD, vagy ahogy repteres berkekben hívták "Dönci" kirítt a sorból, mivel csak a legszükségesebb formában viselte maléves színeit, tulajdonképp előző üzemeltetője, a SAS - Scandinavian Airlines alapjait hordozta, aminek az volt az oka, hogy a Malév pályázatot írt ki a repülőgép egyedi arculatának megtervezésére. A nyertes egy kalocsai mintás pályamű lett, de végül mégsem ez, hanem a várva-várt retro festés került a gépre, amelyet ünnepélyes keretek között 2011. február 4-én mutattak be Ferihegyen. 



A Malév 65. születésnapjára választotta az 1960-as éveket idéző festésmintáját, amely eredetileg 1960-1974 között volt a légitársaság ugyancsak légcsavaros Iljusin Il-18-as repülőgépeinek hivatalos festése - ezzel mintegy szimbolikus ívet is adva az Il-18-as korszak visszaköszönésének. Így lett aztán az egyik, ha nem a legszebb retro festésű gép a világon a HA-LQD, amely mindenhol, ahol járt látványos, ugyanakkor felettébb elegáns formaruhában hirdette a magyar légitársaság patinás múltját. 

A Bombardier Q400-asok rövid életűek voltak a Malévnél, de a vállalat immáron lassan két éve lezárult történetének két meghatározó pontjának is szereplői voltak. A magyar polgári légiközlekedés fekete napján, tavaly február 3-án LQD volt az, amely a Shannonba a Boeing 737-es gépekkel utoljára kirepült Malév pilótákat hazahozta, és a működő Malév-flotta Ferihegyről utolsóként távozó gépe is egy Q400-as, LQC volt 2012. február 23-án.

Forrás: Airportál

Elérhetőségek

Kültéri parkoló 

Kültéri fedett parkolás

Beltéri, zárt teremgarázs

Szolgáltatásaink

Autómosás, takarítás

 

1./ Személyautó, SUV, Kisbusz

Autóját az időjárás függvényében takarítjuk, visszaérkezése előtti nap vagy aznap. Lehetőség szerint a takarítás után garázsba állítjuk.

 

2./ Prémium autótakarítás

A következőket tartalmazza a mosás és takarításon kívül:

- Autó Klímarendszerének, szellőzőinek és teljes utasterének  a szagsemlegesítése,  fertőtlenítése ózongenerátorral.

 

Próbáljon ki minket, és nem akar majd máshol parkolni!

Nálunk nincs reptéri behajtási költség!

Mozgássérült parkolóval is rendelkezünk

Bőrönd súlyának ellenőrzése

Kulturált családias környezet, tiszta mosdók

Óriás parkoló terület(kültér, beltér)

A legjobb árakat kínáljuk!

Megérkezéskor a reptéri transzfer azonnal indul. Több transzfer autóval dolgozunk.

Utasainkat közvetlenül az indulási szintre visszük.

Bankkártyás fizetési lehetőség

Bankkártyás fizetési lehetőség