Meghatározó mérföldkőhöz érkezett a Boeing 787-es programja. A másodikként kibocsátott, hosszított törzsű 9-es széria ugyanis megszerezte a forgalomba állításhoz szükséges típusengedélyeket. Mindezt csaknem éppen 9 hónappal azután, hogy a prototípus először a levegőbe emelkedett, amelyre 2013. szeptember 18-án került sor. A Boeing öt gépes berepülő flottát állított fel, amelyek több mint 1500 órát töltöttek a levegőben, hogy tanúsítsák a 787-9-es képességeit, amelyeket - ezeket kiegészítve - földi és laboratóriumi tesztek során is vizsgáztattak. Így született meg végül az FAA és az EASA kölcsönösen is elismert engedélye a forgalomba helyezésre.
A 787-9-es felettébb fontos típusváltozat a Boeing számára. Ez lehet az első Dreamliner, amely gördülékenyen, kirívó problémáktól mentesen állhat forgalomba az első, 8-as szériával elszenvedett, a lítium-ion akkumulátor meghibásodások miatt egészen az ideiglenes kivonást is megélt programmal szemben. Nagy teher lapul hát az alaptípusnál 6 méterrel hosszabb törzsű kivitelen, neki kell most demonstrálnia a Dreamliner igenis is egy megbízható, alapos konstrukció.
Miközben pedig a polgári repülőgépgyártás legújabb vívmányait sorakoztatja fel, kiváltképp olyanokat, amelyeket nemcsak a légitársaságok és a hajózók, hanem főleg maguk az utasok is élvezhetnek. A minden eddiginél nagyobb méretű kabinablakok, a látványos és hatékony LED világítás, a csendesebb üzem, az alacsonyabb magasságnak megfelelő kabinnyomás, a korszerű légkondicionálás mind-mind kellemes élménnyé igyekeznek varázsolni a leghosszabb interkontinentális utakat is. Az üzemeltetők meg a 20%-kal kedvezőbb üzemanyag fogyasztási és károsanyag kibocsátási paraméterekkel szerezhetnek örömet a vállalati kasszának.
A Boeing közepes méretű Dreamlinere, mivel a 9-es után még lesz egy még nagyobb, 10-es széria is, jól fogy, eddig összesen 413 darabot sikerült eladni, ami az 787-es értékesítések 40%-a. A 26 ügyfél között olyan nagyok szerepelnek, mint az All Nippon Airways (ANA), az Etihad Airways, az ILFC, az Air France - KLM, az Air China, az Air Canada, vagy a British Airways, de köztük például a low-cost üzemet folytató Scoot is. Az első légitársaság, amely flottájába veheti a legújabb Dreamliner variánst az Air New Zealand lesz. A különleges fekete alapú festést viselő első gépük egyébként még a berepülési programban is segítette a Boeinget, szűzfelszállását május végén teljesítette.
Az új-zélandiak összesen 10 darabot rendeltek flottájuk számára a 787-9-esből, amelyek fedélzetét egyenként összesen 302 utasosra konfiguráltatják. A típus gyári katalógus szerint 15372 km-es hatótáv teljesítményre képes. Kétféle hajtóművel, a General Electric GEnx-1B, vagy a Rolls-Royce Trent 1000-esével rendelhető.
A hír forrása: Airportal.hu